Informați suntem mai puternici pentru copiii noștri
Informați suntem mai puternici pentru copiii noștri
„Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”
În luna ianuarie 2021, Asociația Glasul Autismului a demarat un nou proiect denumit “Informați suntem mai puternici pentru copiii noștri”. Acesta durează 9 luni și este realizat cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Pe de o parte, proiectul răspunde nevoii de suport și informații în rândul părinților copiilor cu dizabilități care au acces redus la servicii de integrare din 5 comunități rurale defavorizate din judetul Prahova. În egală măsură, proiectul va aborda nevoile de resurse și informații în rândul organizațiilor societății civile care își doresc să poată dezvolta servicii de suport pentru grupurile vulnerabile, dar nu au capacitatea să o facă.
Activitățile propuse pentru creșterea capacității de advocacy a părinților și pentru dezvoltarea organizațiilor societății civile constau într-un mix de programe de formare și informare, analiză a nevoilor și formulare de politici publice locale și campanii de conștientizare.
- 60 de părinți ai copiilor cu dizabilități (cu focus special pe autism) din 5 comunități rurale și municipiul Campina au beneficiat de 4 workshop-uri informative pe teme legate de accesul la servicii în comunitate.
- 15 părinți singuri, în special mame, au beneficiat de sprijin în cadrul unui grup de suport pe durata proiectului.
- Beneficiarii au fost implicați în analiza situației realizată în cadrul proiectului și în formularea și susținerea unei politici publice referitoare la integrarea persoanelor cu dizabilități și acces la servicii de suport adresate autorităților locale.
- 45 de persoane reprezentând societatea civilă (ONG-uri, grupuri de inițiativă, voluntari) au participat la 3 cursuri acoperind teme legate de fundraising, management de proiect și advocacy în vederea dezvoltării de servicii la nivel local.
- Părinții copiilor cu dizabilități și 15 voluntari au colaborat în organizarea a două evenimente de socializare și joacă pentru copiii și au dezvoltat o campanie de sensibilizare în Câmpina și cele 5 comunități rurale învecinate, campanie adresată publicului larg, având ca scop creșterea conștientizării cu privire la nevoia de integrare și drepturile persoanelor cu dizabilități.
1.Asociația Glasul Autismului a organizat pentru 15 părinți, din Câmpina și alte localități rurale învecinate, împărțiți în două grupe, grupuri de suport pe durata proiectului.
Respectând toate măsurile de prevenție și protecție conform legilor în vigoare, în contextul pandemiei COVID-19, Emilia Saralegui, psiholog și psihoterapeut cognitiv-comportamental, a întâmpinat în fiecare lună, părinți pentru grupurile de suport , în locația Centrului Glasul Autismului.
Grupurile de suport sunt un sprijin necesar pentru părinţii copiilor cu dizabilități deoarece a avea un copil special este, cu siguranță, o provocare. Acestea reprezintă o modalitate de a-i ajuta să facă faţă stresului simţit, de a cunoaşte alţi părinţi şi de a dezvolta un sentiment de apartenenţă.
“Grupurile de suport sunt acele programe concepute cu scopul de a acorda sprijin emoţional şi informaţional aparținătorilor pentru a face față situaţiilor problematice cu care se confruntă, dar și din dorința de a crea un spațiu unic de interrelaționare în care părinții să-și poată împărtăși unii altora experiențele, să-și devină sursă de inspirație și de fortificare și să ajungă ei înșiși călăuze pentru copiii lor pe drumul special pe care îl au de parcurs împreună.” – Emilia Saralegui.
2.Am organizat pentru 60 părinți, din Câmpina și alte localități rurale învecinate, 4 workshop-uri la care au participa 15 persoane/workshop .
Primul workshop a avut loc pe 27 februarie, acesta s-a desfășurat online pe platforma zoom, a avut ca temă „Drepturi, beneficii și servicii sociale pentru copiii cu dizabilități și familiile acestora” și a fost susținut de Iuliana Copil.
Obiectivele acestui seminar au fost ca participanții, la final, să poată:
- Aplica informațiile privind drepturile copilului în contextele și interacțiunile sociale din viața de zi cu zi;
- Solicita beneficiile sociale și facilitățile pentru copiii cu dizabilități, conform legii;
- Căuta și accesa servicii sociale pentru copilul cu dizabilități și/ sau familie.
Al doilea workshop din cadrul proiectului a avut loc pe 17 aprilie, acesta s-a desfășurat online pe platforma zoom și a avut ca temă „Dreptul la educație și incluziune școlară pentru copiii cu cerințe educaționale speciale”.
În ultimele decenii s-a vorbit tot mai mult despre valorizarea diversității umane, despre oportunitățile oferite de educația pentru toți copiii, asigurarea de șanse egale la educație și transformarea mediului școlar pentru a crea școli incluzive. Acest interes pentru diversitate, cultură universală, incluziune, respectarea drepturilor și libertăților individuale s-a extins treptat la tot mai mulți oameni din societate pregătindu-i pentru un nou model de abordare a copiilor cu cerințe educaționale speciale sau cu dizabilități dintr-o comunitate în sensul accesului egal și valorizării tuturor
Pentru ca incluziunea să armonizeze și să împace drepturile și interesele atât pentru majoritate cât și pentru minorități, fiecare membru al societății trebuie să cunoască drepturile universale ale omului, inclusiv cele ale persoanelor cu dizabilități și să știe să le aplice și să atragă atenția asupra respectării lor pentru a se face dreptate.
Al treilea workshop se numește „Servicii de suport și terapie pentru copii” pentru 15 parinti care au copii cu dizabilități.
Acesta a fost suținut de Mihaela Gheorlan și a avut loc pe 26 iunie, față în față la Asociația Glasul Autismului.
În cadrul cursului au fost abordate următoarele subiecte:
- Descrierea principalelor terapii validate științific;
- Evaluarea dezvoltării copiilor;
- Servicii de terapie disponibile în comunitate;
- Standarde de calitate pentru serviiciile de terapie si suport pentru copii cu dizabilități și părinții/familiile acestora
- Care sunt drepturile și facilitățile de care pot beneficia copiii încadrați în grad de handicap și familiile acestora;
- Incluziunea copiilor cu dizabilitati in școală – particularități ale învățării, suport pentru copiii integrați în școală.
Ultimul workshop s-a numit „ Pubertatea, adolescența și servicii de suport pentru viață independentă pentru adolescenți și adulti cu dizabilități” .
Workshop-ul a fost suținut de Mihaela Gheorlan și a avut loc pe 21 august, ora 10, la Asociația Glasul Autismului, respectând toate măsurile de prevenție și protecție conform legilor în vigoare, în contextul pandemiei COVID-19.
În cadrul cursului au fost abordate următoarele subiecte:
- Servicii de suport pentru viață independentă pentru adolescenți și adulți cu dizabilități – tipuri, standarde de calitate, disponibilitate;
- Pubertate și adolescență;
- Abilități de viață independentă.
3.Anual, la 2 aprilie marcăm Ziua Internațională a Conștientizării Autismului, cu scopul de a evidenția și contribui la stimularea şi sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale, în vederea integrării lor în societate și a creșterii gradului de independenţă a acestora, tocmai de aceea motto-ul nostru este „Susținem terapia și educația copiilor cu autism. POT ÎNVĂȚA! POT MUNCI!”. Această dată a fost votată, unanim, la Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, pe 18 decembrie 2007.
Cu ocazia acestei zile, noi, Asociația Glasul Austimului, am demarat o campanie de sensibilizare și conștientizare, în cadrul căreia am organizat împreună cu 15 voluntari minunați și implicați, un flashmob, care a avut loc în Câmpina, la parcul Regele Mihai I, urmat de distribuirea unor flyere informative către cetățeni, respectând toate măsurile de siguranță. De asemenea am pus câteva afișe informative atât în Câmpina, cât și în alte câteva comune din împrejurimi(Telega, Brebu, Valea Doftanei, Șotrile și Bănești). Amplasarea a două bannere stradale a fost realizată cu sprijinul primăriei Municipiului Câmpina.
4.Proiectul își propune să crească capacitatea de răspuns la nevoile comunității, vizibilitatea și sustenabilitatea organizațiilor mici din jurul localității Câmpina.
Organizarea a trei module de formare cu teme precum management de proiect, strângere de fonduri și advocacy pentru 45 reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și grupurilor de inițiativă din comunitate reprezintă un răspuns la nevoia de acces la informații și necesitatea de atragere de resurse si gestionare a acestora pentru a dezvolta servicii adresate grupurilor vulnerabile.
Ne-am bucurat să vedem că pentru aceste cursuri a existat un interes mare la înscriere din partea organizațiilor neguvernamentale și a grupurilor de initiativă din comunitatea câmpineană și din localitățile învecinate. Astfel vor paticipa: Asociația Frizzly, Asociația Fluturi Albi, Asociația CERC Aurul Negru Telega, Asociația Young Motivation, Asociația socio-culturală Prahova Excelsior, Fundația Zamolxes, Grupul de inițiativă Game Changers Câmpina, Program de voluntariat INDIVIZII.
Prima sesiune de cursuri a avut loc în perioada14 mai – 16 mai la Asociația Glasul Autismului, respectând toate măsurile de prevenție și protecție conform legilor în vigoare, în contextul pandemiei COVID-19, unde au participat 15 persoane.
Următoarele cursuri au avut loc în perioada 28-30 mai și 11-13 iunie.
5.Pe 31 iulie, voluntarii și echipa proiectului au organizat pentru părinții și copiii beneficiari ai Asociației Glasul Autismului un eveniment de socializare și joacă, care s-a desfășurat la locul de joacă – Jolly Club din Câmpina.
Timp de 3 ore copiii au participat cu multă bucurie la un teatru interactiv – Cei 3 purceluisi, organizat de Miru Fun Band, s-au jucat sub supravegherea voluntarilor iar părinții au socializat, au discutat și s-au relaxat. La sfârșit au mânacat pizza și înghețată.
Copiii diagnosticati cu tulburări din spectrul autist, prin implicare în activități de joacă și socializare, au dobândit, învațat și consolida comportamente de bază, necesare procesului de integrare într-un colectiv.
Pe 5 septembrie, Asociația Glasul Autismului, voluntarii și echipa proiectului, au organizat pentru 25 de părinți și copii cu dizabilități al doilea eveniment de socializare și joacă.
Acesta s-a desfășurat la locul de joacă – Jolly Club Campina unde copiii s-au bucurat, au cântat și au dansat împreună cu Miru Fun Band la teatrul interactiv Zâna Măseluță.
Părinții s-au relaxat și au socializat. La final au măncat pizza și vată pe băț.
“Mulțumim frumos! A fos totul minunat, ne-am simțit foarte bine atât noi părinții cât și copiii. Fericirea a atins cote maxime.” , “Mulțumim frumos! A fost minunat!”. Acestea sunt câteva din feedback-urile părinților care au participat la evenimentul de socializare și joacă.
Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene. Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia.
Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.
„Proiectul este derulat de Asociația Glasul Autismului și beneficiază de o finanțare în valoare de 16640 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.”